Opublikowano Dodaj komentarz

Żiguli. 50 lat legendarnego samochodu

Żiguli. 50 lat legendy radzieckich dróg

19 kwietnia 1970 rozpoczęła się produkcja radzieckiego samochodu osobowego WAZ 2101, znanego w innych krajach jako Łada 1200. Dopiero kilka miesięcy później, dokładnie 7 września 1970 roku legendarny pojazd otrzymał nazwę Żiguli.

Żiguli z włoskimi korzeniami

Samochód znany powszechnie jako Żiguli produkowano od 1970 do 1988 roku w Wołżańskiej Fabryce Samochodów (WAZ). Znajduje się ona do dziś w rosyjskiej miejscowości o włoskobrzmiącej nazwie Togliatti. To jednak nie jedyne powiązanie tego auta  ze słoneczną Italią. Pojazd ten był bowiem produkowany na licencji włoskiego Fiata – na bazie Fiata 124. Stało się to możliwe dzięki umowie zawartej między WAZ i Fiatem kilka lat wcześniej – w 1966 roku.

Debiut samochodowy

Żiguli to pierwszy model samochodu produkowany w Wołżańskiej Fabryce Samochodów. Zanim trafił na ulice, dokonano w nim blisko 800 zmian konstrukcyjnym względem pierwowzoru. Miało to na celu dostosowanie go do lokalnych warunków drogowych. Przez lata auto wyrosło do poziomu legendy. Z czasem jednak wartość pojazdu spadła, stąd nieco pogardliwy przydomek „kopiejka”.

Miliony egzemplarzy

Żiguli wyprodukowano w różnych wersjach silnikowych w przeszło 4,8 miliona egzemplarzy. Następcą tego pojazdu został WAZ 2105, podobnie jak poprzednich noszący kilka innych nazw – Łada 2105 czy Żiguli 1300. Szacuje się, że pierwszy samochód o tej nazwie i jego bezpośrednich następców przez 40 lat sprzedano na całym świecie 20 milionów egzemplarzy.

Opracował: Patryk Szulc
Źródła informacji: https://ria.ru, https://pl.wikipedia.org
Źródło zdjęcia: https://pl.wikipedia.org

0 0 vote
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments